COLLECTIE & MILIEU
Lees hier meer over onze duurzaamheidsonderwerpen mensen & samenwerking en bestelling & levering.
De hoogwaardige artikelen van MADELEINE worden met grote zorg vervaardigd. De exclusieve kwaliteit en tijdloze schoonheid van onze mode is de garantie voor een lange levensduur. Wij gebruiken graag zuivere, natuurlijke vezels en waardevolle mengsels van kostbare materialen. Bij de ontwikkeling van nieuwe collecties letten we streng op geldende productnormen, want de tevredenheid van onze klanten is onze grootste drijfveer.
THE GOOD CASHMERE STANDARD® van AbTF
MADELEINE is er trots op, vanaf het begin bij de THE GOOD CASHMERE STANDARD® als partner aangesloten te zijn.
Met THE GOOD CASHMERE STANDARD® door AbTF ondersteunen we het welzijn van kasjmiergeiten en de verbetering van de arbeidsomstandigheden van werknemers op de kasjmierboerderijen en de bescherming van het milieu.
Artikelveiligheid
Artikelveiligheid is een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse activiteiten. Naast de wettelijke voorschriften heeft MADELEINE bedrijfsspecifieke richtlijnen voor de veiligheid van onze artikelen ontwikkeld.
Speciale teams bewaken de artikelkwaliteit in onze toeleveringsketen. Er worden intensieve kwaliteitscontroles uitgevoerd vanaf de ontwikkeling van de collectie via de productie tot aan de ontvangst van de artikelen.

Duurzaamheid in de toeleveringsketen
Het is voor ons belangrijk om transparantie in onze toeleveringsketen te creëren en verantwoordelijke partners aan onze zijde te hebben. MADELEINE werkt al vele jaren samen met fabrikanten waarmee we een langdurige en betrouwbare samenwerking hebben. De partners verbinden zich ertoe om te voldoen aan
- Internationale normen
- Milieuvereisten
- Werknemers- en mensenrechten
- Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen
MADELEINE controleert dit met behulp van onze medewerkers ter plaatse en met de steun van organisaties als amfori.
Een anonieme klachtenprocedure maakt deel uit van de naleving door amfori van de BSCI Gedragscode (BSCI Code of Conduct). Dit geeft alle belanghebbenden, zoals fabrieksarbeiders wereldwijd, de kans de aandacht te vestigen op eventuele misstanden. In het kader van een amfori BSCI-project om een klachtenregeling in te voeren, nemen wij deel aan een amfori-proefproject "Speak for Change". Dit proefproject wordt momenteel in Vietnam uitgevoerd met leveranciers van amfori-leden. Via "Speak for Change" kunnen werknemers van leveranciers contact opnemen met amfori en zorgen, tips en mogelijke misstanden in fabrieken melden. Dit contact kan plaatsvinden op het web, per e-mail, telefoon of chat en kan ook anoniem zijn. De uitbreiding van het klachtenmechanisme "Speak for Change" tot andere landen is gepland. Als lid van amfori steunen wij dit project, omdat wij ervan overtuigd zijn dat de participatie van de werknemers en de steun van de bedrijven aanzienlijk bijdragen tot wederzijds succes en goede arbeidsomstandigheden. Meer informatie vindt u hier.
Drie vragen aan Dr. Heike Holschuh, directeur MADELEINE
Waarom is de controle van leveranciers door amfori BSCI zo belangrijk?
"Door middel van audits creëren we een hoge mate van transparantie en zorgen we voor voortdurende verbeteringen op sociaal niveau in de toeleveringsketen. Het Business Social Compliance Initiative amfori BSCI is 's werelds grootste initiatief op het gebied van sociale normen en we maken sinds 2014 gebruik van hun diensten. De BSCI-gedragscode wordt voortdurend uitgebreid en is gebaseerd op internationaal erkende richtlijnen. Met de implementatie van deze code nemen we een duidelijk en bindend standpunt in voor goede arbeidsomstandigheden in de productiefaciliteiten van onze leveranciers"
Hoe werkt het proces in de praktijk?
"De productiefaciliteiten staan op een lijst bij amfori BSCI en worden regelmatig gecontroleerd door onafhankelijke testinstituten om de naleving van de amfori BSCI-gedragscode te verifiëren. Na de audit is het onze taak om samen met de productielocaties te werken aan mogelijke verbeteringen. Naast deze audits bieden wij een uitgebreid trainingsprogramma aan. De training op locatie of online wordt verzorgd door medewerkers van zowel de TriStyle Group als amfori. Een klachtenmechanisme maakt ook deel uit van de amfori BSCI-gedragscode. Dit geeft de mogelijkheid om mogelijke grieven wereldwijd te benoemen."
Hoe zit het met korte leveringsroutes bij MADELEINE?
"MADELEINE produceert meer dan 60% van haar collecties in Europa om lange en milieubelastende transportroutes te vermijden."
Selectie leveranciers bij MADELEINE
Voor de selectie van onze leveranciers stellen we hoge eisen aan evt. toekomstige partners. Naast contractuele afspraken die voorafgaand aan een samenwerking worden gemaakt, beoordelen we de uitzonderlijke kwaliteit van de producten, het in acht nemen van veilige en eerlijke werkomstandigheden en andere criteria. Wij bezoeken bedrijven voor een persoonlijke indruk van de productie. Wij gaan alleen dan een samenwerking aan als aan onze minimale vereisten wordt voldaan en er uitzicht is op een langdurige zakelijke relatie, omdat we de voorkeur geven aan toekomstgerichte samenwerkingsverbanden.
Bij nieuwe leveranciers communiceren we in een vroegtijdig stadium onze eisen en de aandacht voor belangrijke duurzaamheidsinformatie om samen te werken met MADELEINE:
LENZING™ ECOVERO™
LENZING™ ECOVERO™: Op een milieuvriendelijke manier geproduceerde viscose.
Materialen gemaakt van LENZING™ ECOVERO™ vezels zijn aangenaam licht, subtiel glanzend en verwennen met een luxueus draaggevoel.
De LENZING™ ECOVERO™ viscosevezels zijn afkomstig van verantwoord beheerde bossen en worden verwerkt in een milieuvriendelijk productieproces dat voldoet aan hoge milieunormen. Zo worden, in vergelijking met generieke viscose, emissies en waterverontreiniging met tot wel 50% verminderd.
Lees hier meer over onze duurzaamheidsonderwerpen mensen & samenwerking en bestelling & levering.